FANDOM

Valoransuperkontynent w świecie zwanym jako  Runeterra. Północna część jest połączona z południową częścią poprzez niewielki, przesmyk, na którym leży nowoczesna metropolia  Piltover i  Zaunu. Jest to również centralny punkt kontynentu.

Historia Edytuj

Wojna Run Edytuj

Ryze VU Header

Tysiąc lat temu, zostały odkryte magiczne artefakty znane jako Runy Świata. W ciągu kolejnych dziesięcioleci wiedza na temat Run rozpowszechniła się, w miarę jak odkrywano ich coraz więcej. Najświetniejsze umysły świata studiowały antyczne glify, starając się odkryć, jakie moce w nich drzemią. Nieliczni zdawali sobie sprawę z powagi ich pochodzenia lub mocy, którą dysponowały. Niektórzy podejrzewali, że są one związane z powstaniem  Runeterry. Pierwsza próba wykorzystania tych tajemniczych artefaktów była katastroficzna, ponieważ zmieniły one krajobraz kilku krajów. Kiedy tylko ci, którzy wiedzieli o Runach, wyobrazili sobie możliwe efekty wykorzystania owej "Potęgi Twórców" jako broni, pomiędzy narodami szybko poczęła narastać wzajemna nieufność i podejrzliwość. Konflikty o te Runy później przeistoczyły się w krwawe walki znane obecnie jako Wojny Run.

Wojna wybuchła w całej Runeterze. Początkowe okrucieństwa Wojen Run wzbudziły strach i agresję pośród tych, którzy teraz zdali sobie sprawę z potęgi, jaką dysponują.  Ryze i jego mistrz Tyrus próbowali zatrzymać szalejący konflikt poprzez znalezienie wszystkich Run Światła po całym świecie i zablokowaniu ich. W pewnym momencie po incydencie w Icathii i po porażce Tyrusa, Ryze kontynuował swoją podróż napędzany przez to samo zagadkowe kuszenie, które jednocześnie nim kieruje i napawa trwogą. Stale odrzuca obietnice mocy, kryjącej się w każdej z Run, zamiast tego uwiązując je w sekretnych miejscach, do których nikt uzyska dostępu. Wykonuje to zadanie od wielu stuleci — magia, z którą ma do czynienia, nienormalnie wydłużyła jego życie. Nawet po tak długim czasie Ryze nie może sobie pozwolić na odpoczynek. Runy Świata po raz kolejny zaczęły wychodzić na jaw, a świat zdążył już zapomnieć, jaką cenę trzeba zapłacić za posługiwanie się nimi.

Regiony Edytuj

Mapa Piltover

Mapa Valoranu (lokalizacja Piltover)

Północny Valoran Edytuj

  • Biały Klif
  • Bubbling Bog
  •  Demacia
    • High Silvermere
    • Miasto Demacia
      • Cytadela Świtu
      • Sala Odwagi
      • Świątynia Dawcy Światła
      • Wielki Plac
Freljord Map

Południowy Valoran Edytuj

Shurima map
  •  Shurima
    • Bel'zhun
    • Dolina Odyna
    • Gereshni
    • Grobowiec Ne'Zuka
    • Kalamanda
    • Nashramae
    • Pustkowia Shurimy
      • Kenethet
      • Nerimazeth
      • Vekaura
        • Świątyna Słońca
      • Wieża Astrologa
      • Zuretta
    • Sai
    • Stolica Shurima
      • Biblioteka Słońca
      • Grobowiec Imperatorów
      • Oaza Zmierzchu
      • Pałac Tysiąca Filarów
      • Słoneczny Dysk
      • Wielka Biblioteka Nasusa
    • Urzeris
  • Tempest Flats
  • Urtistan
  • Ziemie Voodoo

Otaczające Wyspy Edytuj

Mapa Shadow Isles i Bilgewater - Historia Harrowing
  • Morze Obrońcy
    • Wyspa Blue Flame (Wyspy Węża)
    • Całun
      •  Wyspy Cienia (dawniej Błogosławione Wyspy)
        • Hol Zjednoczenia
          • Astralna Krypta
          • Ateneum Światła
          • Poświata Równości
        • Krypty Morku
        • Twisted Treeline
        • Wielka Galeria Starożytnych Artefaktów
    •  Ionia
      • Galrin
      • Góra Tevasa
      • Klasztor Hirana
      • Klasztor Kinkou
      • Navori
        • Placidium
        • Stolica Ionii
      • Niebiańska Forteca
      • Omikayalan
        • Bogini Wierzba
      • Shon-Xan
      • Świątynia Pallas
      • Świątynia Wyszczerbionego Noża
      • Tuula
      • Wzgórze Barda
      • Zhyun
        • Jyom Pass
  • Morze Zdobywcy
    • Zachodnie Wyspy Węża
  • 10 nieznanych mórz

Narody Edytuj

W tym momencie istnieje duża ilość państw i narodów w Valoranie. Niektóre mogą zajmować całe regiony a niektóre zaledwie małe obszary w postaci kilku wiosek czy w obrębie jednego miasta.

Państwa Edytuj

Miasta-Państwa Edytuj

Nieznane/Nieokreślone Edytuj

Życie Edytuj

Valoran to dom dla wielu, różnorodnych mieszkańców.

Fauna

Rasy

Religie Edytuj

W Valoranie są bardzo zróżnicowane wierzenia i religie w każdym niemal miejscu, a kilka z nich są mocno rozpowszechnione:

  • Kościół Wielkiej Ewolucji — kult Szarej Pani. Jest odwiedzany przez  Piltoverczyków i  Zaunitów. Wyznawcy wierzą, że następnym krokiem ewolucyjnym człowieka jest jego ulepszenie poprzez zastąpienie części ciała metalowymi odpowiednikami. Grupa ta została prawdopodobnie założona przez  Viktora, który wierzy, że świat w przyszłości będzie mieć perfekcyjne, metalowe oblicze.
  • Lunari — kult Księżyca głoszący równowagę między słońcem a księżycem i ochronie życia i rozwijaniu go. Dawniej była to dobrze znana wiara w regionie  Góry Targon, która została niemal zniszczona przez inną religię Solari, która prawie wymazała ją z kart historii. Obecnie może się odrodzić, dzięki  Dianie - dawną członkinią Solari, która odkryła ruiny świątyni czczącej księżyc. Jednocześnie jest Niebiańskim Aspektem Księżyca, która dąży do zachowania równowagi z Solari. Religia ta jest w tej chwili niezwykle tajemnicza oraz ma nieznaną liczbę wyznawców.
  • Mroźni Obserwatorzy — mało znana i tajemnicza religia jest praktykowana w potężnej cytadeli należącej do  Mroźnej Straży. Jest kierowana przez  Lissandrę, której głównym celem jest powrót Mroźnych Obserwatorów. Była to starożytna rasa zamieszkująca i kontrolująca  Freljord, która była w stanie zająć cały świat. Jednakże, w tej chwili zostali strąceni do otchłani w wyniku buntu Avarosy.
  • Solari — kult Słońca jako źródło wszelkiego życia i odrzucenie wszelkich innych form światła. Religa ta składa się z wyznawców, zamieszkujących olbrzymią cytadelę znajdującą się po wschodniej części  Góry Targon. Część z nich są prorokami a część z nich Ra-Horakami - najlepszymi wojownikami Solari wybieranymi w spośród plemienia Rakkor, aby chronili lud przed niebezpieczeństwami. Obecnie przywódczynią wojowników jak i jednocześnie Niebiańskim Aspektem Słońca jest  Leona.
  • Wielka Tkaczka — kult bogini losu. W  Shurimie żyją nomadowie i prości ludzie, którzy modlą się o wskazówki i pomoc w codziennym życiu. Wyznawcy twierdzą, że każda osoba i rzecz ma splot nici powiązanych z określonymi przeznaczeniami. Według starszyzny,  Taliyah otrzymała moc od bogini, dzięki czemu może kontrolować ziemię i skały.
  • Wielki Kraken — kult bogini ruchu. Bogini ma wiele różnych imion (Brodata Dama, Nagakabouros, Matka Węży czy Hydra), ale nie liczy się jej imię lecz jej moc. Religia pochodzi z Wysp Węża a dokładniej z świątyni znajdującej się na wyspie Buhru. Wiara polega na śledzeniu swoich pragnień, dążeniu do ich realizacji i określeniu swojego losu. Bardzo często muszą być poddawani próbie, aby lepiej zobaczyć swoje obecnie przeznaczenie. Dzięki temu ta wiara ma pokaźną ilość wyznawców. Dodatkowo według nauk, ta wiara jest najsilniejsza ze wszystkich nie mając wad. Głównym kapłanem jest tzw. Zwiastun Prawdy, który nosi ze sobą posążek bogini. Obecnie jest nim  Illaoi, która rezyduje w Mieście Szczurów w  Unii Bilgewater.

Oprócz głównych religii, występują także praktyki religijne:

  • Kult Pajęczego Boga — kult boga  Vilemawa. Duża ilość wyznawców mieszka w  Demacii i  Noxusie. Na jej czele stoi główna kapłanka -  Elise, która organizuje podróże do miejsca zamieszkania boga -  Wysp Cienia. Oficjalnym celem tej wiary jest wieczne życie z pajęczym bóstwem (nieoficjalnie to tylko przedłużanie życia kapłanki).
  • Kult Pustki — kult wierzący w koniec świata. Jego założyciel - prorok  Malzahar głosi, że  Runeterra zostanie zniszczona przez  Pustkę. Większość zwolenników oddaje swoje życie ze względu na "rychły koniec" znanego im świata. Obecnie są w stanie wojny z organizacją zwaną jako Konserwatyści pod przywództwem  Kassadina.

Dodatkowo mieszkańcy  Runeterry wierzą w następujące bóstwa/duchy/demony:

  •  AatroxDarkin, który pojawiał się w każdym miejscu na świecie, głównie w trakcie wielkich bitew i wojen. Pierwsze wspomnienie o awatarze wojny było już za czasów wojny pomiędzy dwoma starożytnymi frakcjami: 18px Protektoratami a 18px Magokratami.
  •  Bard — zwany też jako Wielki Opiekun czy Kosmiczny Wagabunda to strażnik harmonii we wszechświecie, który interweniuje w razie niebezpieczeństwa zniszczenia świata. Był widywany m. in. w trakcie inwazji  Noxusu na  Ionię.
  •  Janna — duch wiatru, który sprzyja wszystkim tym, którzy chcą mieć bezpieczną podróż przez nieprzewidywalny ocean. Obecnie jest także czczona w  Zaunie jako strażniczka potrzebujących. W języku  shurimańskim oznacza opiekuna.
  •  Kindred — zwani też jako Ina i Ani czy Farya i Wolyo to duchy, które reprezentują bliźniacze kwintesencje śmierci. 18px Owieczka stanowi spokojną, cichą śmierć w ciszy a 18px Wilk gwałtowną i w ucieczce.
  •  Rammus — tajemniczy pancerznik, który wędruje po pustyniach  Shurimy w nieznanym celu. Pojawia się bez żadnych powodów i nieznane są jego cele, najczęściej przy problemach mieszkańców. Większość wierzy, że był jednym z Wyniesionym, ostatnim przedstawicielem swojej rasy bądź potworem.
  •  Tahm Kench — demon, który żeruje na naiwności i cierpieniu poprzez zakładanie paktów z wybranymi celami. Jest określany jako adaptujący się rzeczny duch przypominający potężną rybę. W tej chwili ma akcent pochodzący z  Bilgewater, gdzie obecnie są wystawiane małe posążki z jego podobizną. Jest także wrogiem Yordli.

Festiwale Edytuj

Valorańczycy świętują kilka razy w roku w zależności od miejsca zamieszkania. Główne święta:

Zobacz także Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki