Fandom

League of Legends Wiki

League of Legends

1,552strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

League of Legends Icon.pngeague of Legends (LoL) – sieciowa gra komputerowa z gatunku multiplayer online battle arena (MOBA), stworzona przez firmę Riot Games Inc.

Historia Edytuj

Jej początki sięgają schyłku 2005 roku z ideą stworzenia duchowego spadkobiercy popularnej modyfikacji do gry Warcraft III: The Frozen ThroneDefense of the Ancients. Pomysł na League of Legends pojawił się, gdy kilku aktywnych użytkowników gry DotA uwierzyło, że ten mod może stworzyć kompletny nowy gatunek gier komputerowych, który zapewniłby doskonałą zabawę i wiele emocji.[1]

W 2006 roku Marc "Tryndamere" Merrill i Brandon "Ryze" Beck założyli firmę Riot Games w Culver City w stanie Kalifornia, a następnie współpracowali w projekcie tworzonego przez Steve'a "Guinsoo" Feaka. Mod, który został oparty o dzieło Eul'a (twórcy DotA), Guinsoo stworzył DotA: Allstars poprzez dodanie własnych pomysłów, recepty, wielu przedmiotów, zwiększenie liczby bohaterów i zmiany w stylu gry.[1]

Chwilę po założeniu firmy, Guinsoo i Steve "Pendragon" Mescon zaangażowali się w rozwój League Of Legends. We wrześniu 2006 założyli pierwsze biuro, gdzie razem ze 100 osobami zaczęli tworzyć LoLa, aby stworzyć solidne podstawy technologiczne i społeczne. Zamiast zostawić pracę nad tworzeniem różnych bohaterów paru osobom, zdecydowali się pozostawić ten proces otwartym dla wszystkich pracowników firmy na podstawie szablonu, w którym mogliby głosować nad poszczególnymi propozycjami.[1]

Przez około dwa lata od powstania firmy, założyciele byli nieaktywni w tworzeniu, gdyż zbierali środki na stworzenie pierwszego dzieła, by w 2008 roku zacząć pracę nad grą opartą na DotA Allstars (zebrano wtedy około 7 milionów dolarów). Po raz pierwszy League of Legends (z podtytułem Clash of Fates) został ogłoszony 7 października 2008, wersja alfa została uruchomiona 10 kwietnia 2009 a wersja otwartej bety wydana finalnie 27 października 2009 roku.

W kwietniu 2010 roku Riot Games zapowiedziało wydanie gry na serwery Azji Południowo-Wschodniej (m.in.: Korea Płd., Chiny, Tajwan). Jednak ze względu na "nieznanego wydawcy" w tamtym regionie, adresy IP były blokowane. Po kilku miesiącach i kontrowersjach, gra została wydana 16 lipca 2010 roku przez singapurską firmę Garena. Dodatkowo gracze z tego regionu mieli możliwość darmowego przeniesienia konta z serwerów amerykańskich i europejskiego na rodzime.

Gra została pozytywnie przyjęta zarówno przez krytyków jak i przez graczy oraz zdobyła wiele prestiżowych nagród w tym m.in. dwukrotnie Golden Joystick Award (2010 i 2011) czy IGN PC Best Strategy Game 2009. Wskutek wielkiego sukcesu, w 2011 roku firma Riot Games została przejęta przez chińskie przedsiębiorstwo Tencent Dodatkowo w tym samym roku, gra została uznana za oficjalną dyscyplinę e-sportową). Riot Games zostało w 2013 roku umieszczone przez pismo Game Developer na liście 30 najlepszych producentów gier komputerowych wszech czasów.

W marcu 2013 roku gra została wydana na komputery Mac z systemem OS X. W ciągu kolejnych lat, tworzono nowe serwery (m.in.: Turcja, Rosja, Ameryka Południowa, Japonia) oraz wydawano nowe wersje językowe (np. czeski, rumuński czy portugalski odm. brazylijska). Pod koniec 2015 roku ogłoszono nową wersję klienta gry, który ma zastąpić stary borykający się z wieloma problemami technicznymi. Na początku 2016 roku otworzono wersję alfa klienta gry, która ostatecznie wystartowała w przedsezonie 2017.

Rozgrywka Edytuj

Tryby Edytuj

DCP.jpg

Okładka gry wersji kolekcjonerskiej

Gra opiera się na krótkich sesjach a dopasowywanie graczy następuje w oparciu o średni, niejawny ranking szachowy każdego gracza. Rozgrywka może być prowadzona jako gra:

  • normalna – system automatycznie dobiera graczy o zbliżonym poziomie. Istnieje jednak możliwość dołączenia do takiej gry jako zespół stworzony wcześniej w menu (1-5 graczy), co wpływa na dobieranie przeciwników. Dodatkowo wyróżniamy także podtypy:
    • Klasyczny – zwykła rozgrywka polegająca na zniszczeniu wrogiego nexusa.
    • ARAM – tryb rozgrywki podobny do klasycznego, jednak różni się tym że postacie wybierane są losowo, a mapa posiada tylko jedną linię.
  • rankingowa – tryb gry oparty na trybie draftu dostępny od 30. poziomu przywoływacza i od 16 posiadanych bohaterów a gracze są umieszczani w kolejne gry zgodnie z ich ukrytym MMR. Po zakończeniu sezonu w zależności od rangi otrzymuje się różne nagrody.
  • niestandardowa – gracze mogą tworzyć własne sesje lub dołączać do już istniejących. W tym trybie możliwa jest gra zarówno z botami, jak i z żywymi przeciwnikami. Jest to także jedyna możliwość rozpoczęcia rozgrywki w nierównych składach.
  • tymczasowa – to unikalne tryby dostępne przez określony czas ukazując alternatywne rozgrywki (dodatkowi gracze, bonusy, itp).
  • przeciw SI – system dobiera graczy o podobnym poziomie, a ich przeciwnikami są boty.
  • samouczek – tryb, w którym gracz uczy się podstaw i bardziej zaawansowanych rzeczy oraz walczy z botami.

Mapy Edytuj

W grze występują mapy zwane bardziej jako Pola Sprawiedliwości. Obecnie wyróżniamy:

  • Crystal Scar - dawniej główna mapa trybu Dominion, obecnie tymczasowo dostępna plansza do rozgrywania specjalnych trybów rozgrywki np. Wyniesienie. Przed wycofaniem mapy zawierała pięć punktów strategicznych umiejscowionych w okręgu dookoła potężnego wzmocnienia. Bohaterowie zaczynali grę na 3. poziomie, szybko zdobywając pieniądze i doświadczenie. Wyznacznikiem tego trybu były małe potyczki i wysoka ilość zabójstw.
  • Howling Abyss – powstała na podstawie popularnego trybu społecznościowego "All Random All Mid" (ARAM) i stawia przeciw sobie dwie drużyny pięciu bohaterów, walczących na jednej alei. Platforma przywoływania nie uzdrawia bohaterów, a zakupy można robić tylko po śmierci. Sprawia to, że rozgrywka skupia się na walkach drużynowych.
  • Summoner's Rift – główne Pole Sprawiedliwości w League of Legends wybierane przez większość graczy. Dwie drużyny po pięciu bohaterów walczą na trzech alejach i w ogromnej dżungli, która zawiera potężne wzmocnienia i cele neutralne. To pole bitwy charakteryzuje długa faza walk w alejach i starcia drużynowe.
  • Twisted Treeline – mniejsza mapa, w której znajdują się dwie aleje. Grają tu drużyny po trzech bohaterów. Mniejsza mapa od głównej mapy prowadzi do szybkich starć i częstych walk drużynowych. W dżungli między alejami znajdują się ołtarze, co zachęca do walk o neutralne cele i gankowania.

Bohaterowie Edytuj

Okładka LoL.jpg

"Nieoficjalna" okładka gry

Każdy gracz kontroluje jednego czempiona (bohatera). W grze dostępnych jest aktualnie 134 bohaterów, a każdy z nich posiada unikalne zdolności, możliwe do rozwoju w czasie gry. Na początku sesji każdy gracz ma możliwość wyboru bohatera. Może wybrać spośród wykupionych przez siebie bohaterów lub z dziesięciu darmowych dostępnych w ramach tzw. rotacji. Zawsze jest co 7 dni i wybieranych jest wtedy 10 championów dostępnych za darmo na okres 1 tygodnia. Gracze zdobywają złoto zabijając stwory, potwory, innych bohaterów oraz budynki np. wieże obronne.

Przedmioty Edytuj

To artefakty, które są noszone przez bohatera w czasie rozgrywki, które zapewniają zwiększenie statystyk i zyskując dodatkowe bonusy. Można je nabyć u sklepikarza, który znajduje się jedynie obok fontanny przywoływania. Można mieć maksymalnie 6 przedmiotów i 1 talizman.

Konto gracza Edytuj

Przywoływacz Edytuj

Każde konto jest nazywane jako przywoływacz, który jest nieodłącznym elementem rozgrywki. Opisuje różne statystyki związane z ilością zwycięstw indywidualnie i drużynowo. Gracz zdobywa doświadczenie, które wraz ze wzrostem poziomu przywoływacza uzyskuje nowe premie poprawiając statystyki bohatera.

Specjalizacje Edytuj

Wraz z awansowaniem gracz otrzymuje nowe punkty specjalizacji, które pozwalają one ulepszyć statystyki bohatera. Specjalizacje podzielone są na trzy typy drzewek – Ofensywa, Defensywa i Użytkowe. Zainwestowanie punktów w jedno z nich zapewnia dostęp do potężniejszych zdolności.

Czary Edytuj

To potężne umiejętności, które pozwalają pomóc bohaterowi w w czasie bitwy. W danej potyczce można wybrać dwa konkretne zaklęcia – ich wachlarz zwiększa się wraz ze wzrostem poziomu przywoływacza. Pozwalają one między innym palić wrogów, leczyć sojuszników czy teleportować się.

Maestria bohaterów Edytuj

To specjalny system ukazujący stopień opanowania bohatera przez danego gracza. Pozwala na uzyskiwanie specjalnych banerów ukazujących moc kierowanego czempiona w czasie rozgrywki.

Warsztat Hextech Edytuj

Jest to specjalny warsztat, który umożliwia odblokowanie bohaterów, skórek bohaterów, ikon oraz skórek totemów. Czasami po meczu otrzymuje się materiały, za pomocą których można modyfikować, ulepszać bądź tworzyć nową zawartość na określony czas bądź na stale.

Runy Edytuj

Zapewniają w czasie rozgrywki premię bohaterowi. Istnieją cztery różniące się od siebie rodzaje run. Znaki zapewniają najlepsze premie do statystyk ofensywnych. Pieczęcie najlepiej wzmacniają obronę fizyczną, uzdrawianie i regenerację. Glify zapewniają najwyższą premię do mocy i obrony magicznej. Natomiast esencje dają dużą premię do każdej statystyki i specjalne wzmocnienia, niedostępne w przypadku innych run.

Sklep Edytuj

Sklep służy do wydawania zgromadzonych Punktów Zasług IpPoints.png i kupowania Punktów Riot RpPoints.png. RP można kupić jedynie za prawdziwe pieniądze, natomiast PZ zdobywa się po każdej zakończonej potyczce. W sklepie można kupić:

E-Sport Edytuj

Finał pierwszego sezonu League of Legends został rozegrany w czerwcu 2011 roku w czasie szwedzkiego turnieju DreamHack, gdzie zwyciężyła europejska drużyna Fnatic (pula nagród wyniosła 100 tysięcy dolarów). Następną edycję rozgrywaną w Los Angeles wygrała drużyna z Tajwanu – Taipei Assassins. Koniec sezonu trzeciego rozgrywany również w Los Angeles padła łupem koreańskiego zespołu SK Telecom T1. Ostatnie starcie było obserwowane przez ponad 32 miliony ludzi – a same mistrzostwa były najpopularniejszym e-sportowym wydarzeniem w historii. Kolejny finał rozegrany w Azji Południowo-Wschodniej został zdominowany przez drużynę z Korei Południowej – Samsung Galaxy White. Finał Sezonu 2015 został rozegrany w Berlinie 31 października, gdzie zwyciężyła po raz drugi drużyna SK Telecom T1. Następny finał Sezonu 2016 zostanie rozegrany 29 października w Stanach Zjednoczonych w Los Angeles.

Polska wersja językowa Edytuj

12 stycznia 2011 roku rozpoczęła się zamknięta beta polskiej wersji językowej na serwerze EUNE (Europa Północ i Wschód).[2] Oficjalnie polski dubbing i klient wystartowały 28 lipca 2011 roku,[3] a nieoficjalnie 26 czerwca 2011 roku (patch 1.0.0.122). Oficjalna strona, forum oraz wsparcie w ojczystym języku wystartowały 15 listopada 2011 roku (patch V1.0.0.129)[4]. Aby zobaczyć wszystkich aktorów uczestniczących w dubbingu, kliknij tutaj.

Multimedia Edytuj

Muzyka Edytuj

Nr Utwór Nawiązanie Długość
1. Lightbringer Dawca ŚwiatłaDawca Światła 4:56
2. Deathfire Grasp Objęcie OgniaObjęcie Ognia 4:00
3. Ohmwrecker Omowy NiszczycielOmowy Niszczyciel 5:18
4. Last Whisper Ostatni SzeptOstatni Szept 3:37
5. The Hex Core HexrdzeńHexrdzeń 4:33
6. The Prophecy 0:47
7. Thornmail Kolczasta KolczugaKolczasta Kolczuga 3:43
8. Orb of Winter Kula ZimyKula Zimy 3:31

Nr Utwór Nawiązanie Długość
1. Demacia Rising Demacia 4:08
2. Tidecaller NamiNami 4:08
3. Tiny Masterpiece Of Evil VeigarVeigar 4:57
4. The Curse Of The Sad Mummy AmumuAmumu 4:20
5. Quinn And Valor QuinnQuinn, ValorValor 3:31
6. Braum BraumBraum 3:34
7. Tales Of The Rift Summoner's Rift 3:35
8. Lulu And Shaco's Quirky Encounter LuluLulu, ShacoShaco 2:36
9. Freljord Freljord, LissandraLissandra 3:31
10. Rise Of Ascended Shurima, AzirAzir 3:30
11. Daylight's End DianaDiana 3:47
12. Challengers Mistrzostwa 2:56
13. Get Jinxed JinxJinx 2:52
14. Super Galaxy Rumble Super-Galaktyczny RumbleSuper-Galaktyczny Rumble 1:59
15. Reborn SionSion 2:45

Nr Utwór Nawiązanie Długość
1. Piercing Light (Mako Remix) LucianLucian 4:08
2. Edge of Infinity (Minnesota Remix) Ostrze NieskończonościOstrze Nieskończoności 4:08
3. Welcome to Planet Urf (Jauz Remix) UrfUrf 4:57
4. PROJECT: Yi (Vicetone Remix) PROJEKT: YiPROJEKT: Yi 4:20
5. Flash Funk (Marshmello Remix) BłyskBłysk 3:31
6. Let The Games Begin (Hyper Potions Remix) Mistrzostwa 3:34
7. Worlds Collide (Arty Remix) Mistrzostwa 3:35
8. The Glory (James Egbert Remix) Mistrzostwa 2:36
9. The Boy Who Shattered Time (MitiS Remix) EkkoEkko 3:31
10. Lucidity (Dan Negovan Remix) Ioniańskie Buty Jasności UmysłuIoniańskie Buty Jasności Umysłu 3:30
11. Silver Scrapes (ProtoShredanoid Remix) Mistrzostwa 3:47

Filmy Edytuj

Oficjalny zwiastun League of Legends00:54

Oficjalny zwiastun League of Legends

Drugi oficjalny zwiastun League of Legends01:30

Drugi oficjalny zwiastun League of Legends

Witamy w League of Legends03:13

Witamy w League of Legends

League of Legends - Sezon Pierwszy (usunięte sceny 1)01:37

League of Legends - Sezon Pierwszy (usunięte sceny 1)

League Of Legends - Dominion03:40

League Of Legends - Dominion

Animacja League of Legends - A Twist of Fate04:24

Animacja League of Legends - A Twist of Fate

Kino League of Legends - Nowy Świt06:32

Kino League of Legends - Nowy Świt

Zobacz także Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule League of Legends

  • Logowanie

    5 wiadomości
    • Włączam, wyłączam i nic to nie daje :(  System Widows 7 
    • Spróbuj może uruchomić Lola jako {{tt|administrator|klikasz PPM - uruchom jako administrator}}, może to pomoże, albo chwilkę poczeka...
  • Poradnik League of Legends!

    2 wiadomości
    • Dzisiaj w kioskach wyszedł specjalny poradnik stworzony przez redakcję '''CD Action''' dotyczący naszej gry...
    • Sprawa fajna, coraz więcej Lola w Polsce, dzisiaj nawet w telewizji o 18 (chyba na Polsacie).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki