Fandom

League of Legends Wiki

E-Sport

1,517stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

E-Sport (Sport elektroniczny) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe.

Historia Edytuj

IPL4 poster.jpg

Plakat z IPL Pro League z 2012 roku

Pierwsza, poważna rywalizacja pomiędzy graczami odbyła się 19 października 1972 roku na Uniwersytecie Stanforda, którzy grali w Spacewar! - strzelankę w przestrzeni kosmicznej. To wydarzenie zostało opisane przez magazyn Rolling Stone jako "intergalactic spacewar olympics" (międzygalaktyczne olimpiady wojny kosmicznej). W międzyczasie grano również w arcade'owe gry takie jak Pac-Man czy Donkey Kong. Wraz z upływem czasu i rozwojem komputerów, konsol i internetu, organizowano kilka turniejów w tym najbardziej znanym w latach 90. XX wieku Nintendo World Championships. Następnym spadkobiercą był Cyberathlete Professional League, który organizował turnieje przez około 6 lat (lata 2004-2010).

Olbrzymi boom i rozwój w e-sport nastąpił około 2009 roku (powolny spadek nastąpił od 1997 roku z powodu azjatyckiego kryzysu finansowego), gdzie zaczęto organizować duże, międzynarodowe turnieje gier komputerowych (prawie z każdego gatunku). Najbardziej na e-sporcie zyskały gry online, głównie z gatunku MOBA. Z biegiem czasu, powstało wiele konkurujących ze sobą turniejów jak np. World Cyber Games, DreamHack, World e-Sports Games, ESL Extreme Masters czy Poznań Game Arena. Największym do tej pory wydarzeniem e-sportowym były Mistrzostwa Świata Sezonu Trzeciego w League of Legends, które przyciągnęły około 32 miliony widzów.

Obecne turnieje są organizowane z takich gier jak League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, StarCraft II, Heroes of the Storm, Hearthstone: Heroes of Warcraft, World of Tanks, Dota 2, Overwatch, Quake, Tekken, Fifa, Super Smash Bros. czy Halo.

Rozgrywki Edytuj

League of Legends Championship Series Edytuj

WorldChamp banner 597x268 v1.jpg

Znane też jako League Championship Series, to główne rozgrywki dla ekip z Europy i Ameryki Północnej (odpowiednio EU LCS i NA LCS). Każda liga posiada 10 zespołów, które mają w danej rundzie do rozegrania 18 gier (dwa razy z każdym). Są dwie rundy rozgrywek - wiosenna i letnia, a dodatkowo po rozegraniu nich, najlepsza szóstka gra w playoffach, które gwarantują punkty do uczestnictwa w Mistrzostwach Świata. Pomiędzy rundami, dla trzech najsłabszych ekip występuje etap promocji, w którym walczą o utrzymanie z pretendentami z serii Challenger Series. Natomiast do Mistrzostw awansują trzy ekipy: zwycięzca letniego cyklu, drużyna z największą ilością punktów z obu rund oraz drużyna z regionalnych eliminacji.

Challenger Series Edytuj

To tzw. "druga liga" w League of Legends dla regionu europejskiego (EU CS) i północnoamerykańskiego (NA CS). Również występują rundy wiosenne i letnie oraz eliminacje do tej ligi. Występuje tu 6 ekip, które rozgrywają 5 gier. Dwa razy w sezonie, najlepsza czwórka rozgrywa między sobą specjalne baraże o prawo do gry w League Championship Series. Najlepsza dwója gra później z najsłabszymi drużynami z tamtejszej serii.

Ligi światowe Edytuj

W różnych częściach świata są rozgrywane różne ligi z różną ilością zawodników. Główne światowe ligi:

  • Korea Płd. — LCK (League Champions Korea; 3 miejsca w Mistrzostwach)
  • Chiny — LPL (The Tencent LoL Pro League; 3 miejsca w Mistrzostwach)
  • Tajwan/Hong Kong/Makau — LMS (League Master Series; 2 miejsca w Mistrzostwach)
  • Reszta świata — IWC (International Wild Card; 2 miejsca w Mistrzostwach)
    • Ameryka Łacińska Północ (np. Meksyk, Kolumbia, Peru) — LAN (Latino America Norte)
    • Ameryka Łacińska Południe (Argentyna, Chile, Urugwaj) — LAS (Latin America Sur)
    • Azja Południowa (np. Singapur, Tajlandia, Malezja) — GPL (Garena Premier League)
    • Brazylia — CBLoL (Circuito Brasileiro de League of Legends)
    • Turcja — TCL (Turkish Champions League)
    • Rosja — LCL (LoL Continental League)
    • Oceania — OPL (Oceanic Pro League)
    • Japonia — LJL (League of Legends Japan League)

Mid-Season Invitational Edytuj

Podział grupowy Mistrzostw.jpeg

Wpływ Mid-Season Invitational na fazę grupową Mistrzostw Świata w Sezonie 2016

Jest to forma rywalizacji po rozegraniu rundy wiosennej dla sześciu regionalnych mistrzów (EU, NA, Chiny, Korea Płd. i dwa dla reszty świata). Cztery zespoły, które podczas MSI awansują do fazy pucharowej, zdobędą dla swoich regionów prawo do jednego z czterech najwyższych rozstawień przed Mistrzostwami Świata. Regiony, z których zespoły nie awansują do fazy pucharowej MSI, podczas losowania grup mistrzostw znajdą się w gorszej sytuacji.[1]

Mistrzostwa Świata Edytuj

Najważniejsza impreza, która kończy e-sportowy sezon w League of Legends rozgrywana najczęściej w okolicach października. W sumie awansuje 16 drużyn po rozegraniu rund wiosennych i letnich we własnych ligach. W tej chwili występuje następująca ilość ekip:

  • 3 z Europy, Ameryki Płn., Korei Płd. i Chin
  • 2 z Tajwanu/Hong Kongu/Makau i Dzikie Karty (ekipy są wyławiane ze specjalnego turnieju dla najlepszych z Ameryki Środkowej, Ameryki Płd., Turcji, Azji Płd.-Wsch., Oceanii, Japonii i Rosji)

O ilość wejściówek dla danego regionu decyduje m.in.: wyniki z poprzednich Mistrzostw czy jakość rozgrywek w danej lidze.

League of Legends Season 4.jpg

Logo Mistrzostw Świata Sezonu 2014

Mistrzostwa rozgrywane są w dwóch etapach: po fazie grupowej nastąpi faza pucharowa. W fazie grupowej 16 drużyn zostaje podzielonych na cztery grupy po cztery drużyny każda. Mecze rozgrywa się w systemie każdy z każdym po dwa razy do 1 wygranej. To oznacza, że każda drużyna rozegra po dwa mecze ze wszystkimi pozostałymi drużynami ze swojej grupy. Następnie drużyny zostają podzielone na trzy koszyki w oparciu o wyniki MSI (Mid-Season Invitational) oraz sukcesy odniesione podczas sezonu. Z fazy grupowej osiem drużyn awansuje do fazy pucharowej, w której mecze rozgrywane są w formacie do 3 wygranych w ramach pojedynczej drabinki eliminacji. Zwycięzca fazy pucharowej zostaje jednocześnie mistrzem świata.[2]

Do tej pory po Puchar Przywoływacza sięgnęły 4 ekipy: SK Telecom T1 (Korea Płd., trzykrotnie), Fnatic (Europa, raz), Samsung Galaxy White (Korea Płd., raz) i Taipei Assassins (Tajwan, raz).

All-Star Edytuj

Championship 2016 skins.jpg

Seria skórek Mistrzowskich

To specjalny, międzynarodowy turniej rozgrywany w grudniu, który organizuje luźne gry dla najlepszych bądź najsłynniejszych graczy ze wszystkich regionów (są wybierani po Mistrzostwach przez światową społeczność LoLa). Organizuje się m.in.: gry klasyczne, zawody 1vs1 (tzw. tryb Showdown) oraz wyzwania (np. dwóch graczy na jednego bohatera, Jeden za Wszystkich czy tryb zabójców). Wszystkie gry są zaliczone do głównej rywalizacji Fire vs. Ice, gdzie zawodnicy są przydzieleni według regionów (Korea Płd., Ameryka Płn., Tajwan/Makau/Hong Kong kontra Europa, Chiny, reszta świata).

Najważniejsze drużyny Edytuj

Europa Edytuj

  • Fnatic
  • G2 eSports
  • Unicorns of Love
  • ROCCAT
  • Origen
  • H2K-Gaming
  • Splyce

Ameryka Edytuj

  • Team SoloMid
  • Immortals
  • Counter Logic Gaming
  • Echo Fox
  • Cloud 9

Azja (Korea Płd., Chiny, Tajwan) Edytuj

  • SK Telecom T1
  • ROX Tigers
  • CJ Entus
  • Samsung
  • kt Rolster
  • LGD Gaming
  • OMG
  • Invictus Gaming
  • Edward Gaming
  • ahq e-Sports Club
  • Flash Wolves
  • Taipei Assassins

Inne regiony Edytuj

  • paiN Gaming (Brazylia)
  • Dark Passage (Turcja)
  • Bangkok Titans (Tajlandia)
  • Albus NoX Luna (Rosja)
  • INTZ e-Sports (Brazylia)

Znani gracze Edytuj

Liga europejska Edytuj

  • xPeke
  • Ocelote
  • YellOwStaR
  • Febiven
  • Forgiven

Liga amerykańska Edytuj

  • Hi Im Gosu
  • HotshotGG
  • Bjergsen
  • HuHi
  • WildTurtle
  • Reignover
  • Vizicsacsi
  • Saintvicious
  • Dyrus

Liga koreańska Edytuj

  • Faker
  • Bang
  • Easyhoon
  • GorillA
  • Mata

Liga chińska Edytuj

  • MaRin
  • imp
  • pawN
  • RooKie

Pozostałe regiony Edytuj

  • Kami

Polscy gracze Edytuj

Stream Edytuj

Riotgames playing League of Legends00:00

Riotgames playing League of Legends

Zobacz teżEdytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule E-Sport

  • Mistrzostwa Świata 2016 - ekipy

    3 wiadomości
    • Byłoby dziwne, że znowu SKT T1... Więc może ROX Tigers? c:
    • Mamy wszystkich uczestników, losowanie grup 10 września i ankieta o Mistrzostwach stworzona. Głosować, typować, kibicować!
  • Finały europejskich LCSów

    2 wiadomości
    • Cześć! Każdy, kto choć troche interesuje się LCSami, zapewne wie, że dzisiaj odbywaja się finały w Krakowie. Kto zawalczy? <s>...
    • 1. H2K - bo Polacy XD 2. Liczę na Splyce

Więcej w Fandom

Losowa wiki